Cum schimbă femeile industria cinematografică din România

de: Bianca Prangate
09 12. 2018

Industria filmului nu este mereu cel mai prietenos mediu de muncă pentru femei, dar acestea din urmă reușesc, în pofida acestui lucru, să o schimbe.

Producătoarea de film Ada Solomon este una din aceste femei. În urmă cu două decenii, ea era manager de producție. Cu toate astea, aspira să fie mai mult de atât. Un asistent de regizor a sfătuit-o să înainteze în carieră fiind calmă și purtându-se cu colegii de pe platou precum cu niște parteneri.

„A fost poate prima lecție în producția de filme pe care am primit-o”, a explicat Solomon pentru Reuters. „De atunci, așa m-am purtat cu echipele mele”. Solomon este astăzi producătoarea din spatele unor filme premiate și deosebit de apreciate, precum „Poziția copilului”, „Aferim!” și „Toni Erdmann”.

Rolul femeilor în industria cinematografică românească a fost evidențiat în mod special la Festivalul Românesc Making Waves care a avut loc în New York. Festivalul a avut a treisprezecea ediție. De data aceasta, unul din premii a fost dedicat filmelor regizate de femei. Printre filmele nominalizate s-au numărat „Nu mă atinge-mă„, al Adinei Pintilie și „Moon Hotel Kabul”, al Ancăi Damian.

„În ultimii doi ani, numărul de regizori femei a crescut în mod vizibil”, a zis Anca Damian. „Poți simți vântul schimbării. În urmă cu un deceniu, o femeie trebuia să facă filme pentru copii. Erau momente când simțeai de parcă nu ai fi existat în comunitatea de  film, erai pur și simplu transparent. Dar am simțit mereu că ceea ce voiam să spun m-a împins în față”.

Documentarista Mona Nicoară a spus că la baza acestei evoluții a industriei cinematografice se află și creșterea economică a României, care a făcut găsirea de fonduri mai accesibilă. Acum mai multe femei lucrează în cinematografie, de la editori și regizori la operatori și designeri. „Barierele care obișnuiau să existe nu mai sunt, obișnuiau să fie mai puține femei regizori, mai puține femei în general în industrie”, a subliniat Nicoară.